ELUST

AIANDUS

Permakultuuri disaini kursus Metsaõuel

Metsaõuele leiavad tee väga paljud inimesed. Täna käisid külas Eesti Permakultuuriühingu poolt korraldatud Permakultuuri disaini kursuse (PDC) õpetajad ja lõpetajad.
Ja nii mõnigi keraamiline ese leidis oma tee ja inimese. Näiteks Mari Maria Palgi, kes hoiab Eesti maatõugu kanu ja kellelt pärinevad ka meie usinad haudujad, leidis endale Ilmapuu kirjadega leivavormi. Indrek Nõgu, kellega käisime kunagi koos Gaia Akadeemias valis 3 topsi, nii nagu ka Ivi Kuuliga, kes nüüd ajab permakultuuriühingu asju. Elu toredad ringkäigud.

AIANDUS

Kõrvitsaid – külluslikult kõrvitsaid

Kõrvitsaid oli nii palju, et ei jõudnud ühele pildilegi koguda, enne, kui päike loojus. Kokku loendasime üle 150 kõrvitsa, erinevas suuruses, värvitoonis ja maitsega. Kaal näitas 500+ kilogrammi. Jagub kevadeni ja ka teistele jagada – Metsaõue küllus.
Oma toitu on võimalik kasvatada, nii külluslikult, et saab ka teistele kinkida ja vahetuskaubaks anda.
Elu maal ja metsas on võimalik. Toitu saab kasvatada mahedalt. Tänud Maa, Vesi, Päike, Tuul ja muidugi kõik tolmeldajad. Tänud Anna Vainu hoidmast ja hoolitsemast.

JUTUD

Tähenduse teejuhid – Püha tamme raiumine

Saates Hardo Pajula, Madis Vasser ja Indrek Vainu
Kuula

“Niisuguse arusaama juures ei saa me enam karistamatult langetada metsi ja kuivendada soid, rajada jõgedele paise ja killustada ökosüsteeme maanteedega, rajada kaevandusi ja puurida gaasikaeve. Kogid [Põhja-Kolumbias elav indiaanihõim, H.] ütlevad, et niimoodi tegutsemine kahjustab tervet looduse keha, samamoodi nagu see, kui raiuda inimesel maha mõni jäse või eemaldada mõni elund. Kõigi heaolu sõltub igaühe heaolust. Me ei saa langetada üht metsa siin ja istutada teist metsa seal, öeldes endale süsihappegaasi netokoguse arvutuse abil rahustuseks, et me ei ole mingit kahju tekitanud. Kuidas me teame, et me ei eemaldanud mõnd elundit? Kuidas me teame, et me ei ole hävitanud seda, mida kogid kutsuvad esuana’ks – otsustavaks sõlmeks loodust toestavas mustas ühendusniidis. Kuidas me teame, et me ei hävitanud püha puud, mida kogid kutsuvad “liigi isaks”, millest kogu liik sõltub?” kirjutab Charles Eisenstein [1] raamatus “Kliima: uus lugu” [2], mis ilmus poolteist aastat tagasi nii Swedbanki kui Edmund Burke’i Seltsi raamatusarjas. “Süsinikutriangel on suitsukate põhiprobleemi varjamiseks,” loen ma oma märkmetest Tähenduse teejuhtide 202. vestlusringist Indrek Vainu [3] ja Madis Vasseriga [4], mille üheks lähtekohaks oligi Eisensteini eespool nimetatud raamat. Мa kirjutasin sellest jutuajamisest välja terve pinutäie enda jaoks uusi nimesid ja teoseid. Eelkõige jäid kõrva: 1) Jem Bendell “Deep Adaptation” [5]; 2) William Catton “Overshoot: The Ecological Basis of Revolutionary Change”; [6] 3) Michael Huesemann “Techno-Fix: Why Technology Won’t Save Us or the Environment” [7]; 4) Derrick Jensen, “Bright Green Lies: How the Environmental Movement Lost Its Way and What We Can Do About It (Politics of the Living)” [8]; 5) A. J. Friedemann “When Trucks Stop Running: Energy and the Future of Transportation (SpringerBriefs in Energy)” [9]; 6) Ugo Bardi “Before the Collapse: A Guide to the Other Side of Growth” [10]; 7) John Michael Greer “Collapse Now and Avoid the Rush: The Best of The Archdruid Report” [11]. Vestluse lõpus tsiteerisin ma kokkuvõtteks enda suurt lemmikut USA süvaökoloogi David Abramit [12]: “Kui me aga tõesti tunneme, et maailm sõltub meist ja meie tähelepanust, meie tänusõnadest ja kiidulaulust, siis omandab see juba teistsuguse tähenduse. Sellisel juhul on meil raske jõele tamm ehitada või metsad maha raiuda, sest me mõistame, et me peame tegutsema ja kõnelema nii, et me saavutaksime meid ümbritseva maailmaga parema kooskõla. See on väga erinev meelelaad ja selle meelelaadi süvakihid on tõepoolest poeetilised. Nendest saab vaid laulda ja luuletada. Ma ei räägi siin aga luuleraamatutest, riiulinurgale unustatud antoloogiatest, vaid elavast poeesiast. Me peame endale tunnistama oma animaalset kehalikkust, me ei ole kehatud vaimud, vaid kahe jala ja kahe käega füüsilised olendid. See tõsiasi peaks kajastuma ka meie kõnes. Me peaks hoiduma teoreetilisest ja abstraktsest žargoonist – keelest, mis on kaotanud igasuguse kontakti maaga, nii et selle juurtelt on langenud viimasedki liiva- ja mullaterad. Kahjuks on selle mandri ülikoolides asjad liikunud just vastupidises suunas” [13]. Kahju tõesti. Head uudistamist! H.


AIANDUS

Elu keset metsa: mürgivaba aeda tabas toiduuputus

Pärnu Postimees käis külas meie Metsaõue loodusaiast jätkulugu tegemas. Loodus ja loomine on nii imeline.

“Perekond Vainu on viis aastat oma Soomaa metsade rüpes peituvas kodus harinud permapõldu. Katsetanud, kuidas kasvatada saaki ilma mürke ja tehasest tulnud väetist kasutamata. Et Anna ja Indrek Vainu kellast kellani tööl ei käi, on neil aega taimi poputada ja vahel neile lauldagi. Hoolimata külmast kevadest ja kuivast suvehakust ei kurda rohenäpud saagi üle.

“Indreku arvates saavad kohalikud omavalitsused palju ära teha, et luua kogukonnaaedu kui anda inimestele maad. Kui sellist tegevust riiklikul tasandil läbi kohalike omavalitsuste hoogustada, aitaks see tekitada ühiskonnas sidusust. Mees toob näiteks, et mitmel pool Eestis on sellised kohad juba olemas, näiteks Tallinnas ja Tartus.

“Igasugu lolluste jaoks leitakse raha. Leidke maa, tehke teejupp ja tooge veetoru, et asi käima saada ja võimaldage inimestel toimetada. Kui palju vaimset võimalust ja väärtust see looks. Lisaks teadmiste edastamine. Tulevad sinna nii tädikesed, kes teavad asjast, kui noored, kel on huvi. Toimub teadmiste vahetumine – ühel on tarkus, teisel energia. Inimesed hakkaksid omavahel suhtlema. Seda tuleks teha ka julgeoleku ja autonoomia seisukohast,” jagub Indrekul ideid. “Kui ühiskonnas peaks tekkima mingi tõrge, siis inimesed ootavad pöial suus millal midagi poest saab.”

Anna arvates peaksid inimesed võimalikult palju puhtalt kasvatatud taimede seemneid koguma. “Kogukonnaaiad tooksid kaasa seemnete vahetamise ja tegutsemise võimaluse. Pole palju vaja, et see toimiks. Iga inimene võiks läbi teha selle protsessi ja näha, et on võimalik seemnest ise puhast toitu kasvatada. See on lihtsalt nii tore ka.”

Loe pikemalt Pärnu Postimehest


Fotod: Merle Rallmann ja Anna Vainu

AIANDUS

METSAÕUE HEA AEDNIK

Hea aednik hoolitseb elusa eest. Loob ruumi, kogub ja hoiab seemneid, kasvatab hoolsalt ette, külvab ja kastab, armastab tingimusteta, on kannatlik, jätab ruumi ja vabadust. Ja siis maailm avaneb, elu kasvab ootamatutes võimalikkustes, õitseb ja kannab vilja.

Metsaõue loodusaed, loodud armastusega Anna Vainu poolt.

ELU

SOOMAA LAULUSAUN

Korra kuus kütame Metsaõuel laulusauna.
Laulusaun on nagu väike Metsalaulupidu, aga kuumas saunas – laulame regilaule, vestame lugusi pärimusest ja Ilmapuust, viskame kuumadele kividele leili ja käime jões suplemas.

Käesolev aasta on saunakultuuri ja -kombestiku aasta kogu Eestis. Ka Soomaal pühendatakse sel aastal saunale senisest enam tähelepanu.
Anna eelnevalt oma tulekust teada: indrek@vainu.ee / +372 55911723
Laulusaunad toimuvad: 9. juuli / 6. august / 3. september


Saunavihast

Sauna minnakse ikka vihaga. Vanarahvas ütles vihata saunas käimise kohta, et ”minna sauna ilma vihata on nagu minna naiseta pulma või kirveta puid raiuma”.

Kui juba saunas oled, siis on hilja hakata metsa viha järgi minema. Viht tuleb enne sauna valmis teha. Öeldakse, et parimad vihad saab enne Leedot ehk Jaanipäeva ja eriti väekad vihad tehakse pööripäeval. Mõnikord tehakse terve aasta vihad sel ajal valmis. Viht tuleb teha korralik, et see viheldes ära ei laguneks. Lagunevat vihta peetakse halvaks endeks.

Vihta tehakse enamasti kasest, aga ka tammest ja kadakast, poest saab eksootilist eukalüpti vihta. Levinud on ka taimedest vihad või taimede lisamine kasevihale, näiteks nõges, sõnajalg, angervaks, raudrohi ja muud aromaatset või väekad taimed. Pruuditaigade hulka kuulub 7 või 9 taimest vaikuses tehtud kimp, millega ennast pööriööl saunas õrnalt vihelda, viha leo veega ennast loputatakse ja pärast minnakse võluvitsaga sauna taha, keeratakse selg sauna poole ja heidetakse viht sauna katusele. Kelle viht katusele jääb, see saab enne järgmist suvist pööriaega mehele (taia toimivus kontrollitud mitmest allikast). Seljale jäänud vihalehest saab teha armurohtu ja sellega panna teist ennast armastama.

Samuti edeneb mehelesaamine, kui pruudi viheldud vihaga ennast esimesena vihelda. Pruut hoiab aga oma neiuna kasutatud viimase viha alles, kuivatab ära ja kasutab lehti häda korral abiks.

Lapse esimese sauna jaoks tehakse ka ”varruviht”, kuhu pannakse 5 või 7 erineva puu või taime oksad. Sellega sopsutatakse last, andes elujõudu ja avatakse tema vägi siinses ilmas. Mõnikord visatakse lapse esimene viht sauna katusele või üle katuse ja hüütakse häid soove.

Saunas vihtlemine on väestav ja tervendav toiming. Viheldakse ennast ja teisi, aga eelistatud on lasta ennast teisel vihelda, et niiviisi ”vihamõnu” nautida. Kui keegi palub ennast vihelda on see omamoodi au ja soovija palve tuleks täita. Mõnikord lüüakse enne vihaga vastu oma vasakut jalga / jalatalda ja öeldakse: ”sinu haigus mulle ei hakka” või vihtlemise käigus ”tervis tulgu, haigus mingu”.

Vähemalt üks kasutatud viht ja vesi jäetakse saunaskäigu järel esivanematele ja muudele vaimudele, et pärast elavat rahvast saunas käies endid vihelda saaksid. Ka surnule pandi kaasa tema viimane viht.

Vihta ja vihtlemist on peetud juba ennemuistsest ajast oluliseks taiaks. Enamasti seostub vihtlemine tervise edendamisega, haigustest tervenemisega, vereringe ergutamise, aga ka kurjade vaimude ja halbade mõtete välja ajamisega. Samuti saab saunas lauldes vihaga kenasti rütmi hoida. Mitmel pool maailmas tarvitavad vihta ka põlismaalastest laulik-nõiad helide ja rütmide loomiseks.

Ilma pärimuseta, ei tuleks enamus tänapäeva inimesi aga selle pealegi, et hakata ennast või teisi lämmis ruumis vitstega nüpeldama. Saunakultuuri välisele inimesele võib tunduda selline tegevus pärismaalase brutaalse veidrusena. Karl Ernst von Baer oli vanarahva elu uurides skeptiline siinse maarahva peamise ravimeetodi ehk saunas käimise osas, pidades seda enesepiinamiseks. Samas hindas ta arstina vihtlemise mõjusust vereringele.

Läbi aastatuhandete on vihtlemine säilinud saunatamise tähtsa osana ja püsib oluline ka tänapäeval. Isegi kui osad tähendused on unustusse vajunud, siis vihtlemine jätkub ja kasub. Saunas vihtlemine mitte ainult ei tundu mõnus, vaid ongi õige ja hää.

RUNO

Metsalaulupeo sündmused Metsaõuel

Metsalaulupeo raames toimuvad sündmused ka Metsaõuel:

Reede õhtul (30.06), loeng ja vestlusring ”Ilmapuu meis endis” – vestleb Indrek Vainu

Laupäeva hommikul (01.07), regilaulu töötuba: ”Tähendusi regilauludes”
töötuba viivad läbi Janika Oras ja Kalla Urmas.

Pühapäeva hommikul (02.07), loodusseminar ”Teadvel loodus”
pärast loenguid toimub ühisarutelu. Seminar tõukub põlismaalaste teadmistest, Soome-ugri muinasjuttudest, Uku Masingu ”Mälestusi taimedest”, Ants Viirese ”Puud ja inimesed”, aga ka hiljuti eesti keeles ilmunud Suzanne Simard “Emapuud otsimas” ja Jeremy Narby “Intellekt looduses”.

Metsaõuel toimuvatel sündmustel osalemiseks anna teada indrek@vainu.ee / +372 55911723

MAAGIA

Metsalaulupidu 2023 – Ilmapuu kutse

Taaskord on aeg kokku tulla, et koos laulda ja lugusid jutustada. Kuues METSALAULUPIDU – ILMAPUU KUTSE, toimub 1. juulil kell 15:00 Hüpassaare matkaraja rabasaarel.

Maailm on loodud munast, millest on saanud kogu nähtav ja nähtamatu ilm. Ürgmere keskel on saar, millel kõrgub Ilmapuu – ühendades maad ja taevad, mineviku ja tuleviku, siia ajatusse olevikku. Ilmapuu loob ruumi kogu elusale, annab eluväe kõigele, olles lõputu olemise hoidja. Ilmapuu kutsub meid, et me mäletaks enda tõelist olemust, hingestatud loojat, igavikulist kehastujat, olematut olijat. Ilmapuu kutse on tõeline, see kutsub meid südames.

Metsalaulupeol tuletame meelde, et oleme metsarahvas, kelle maailmatunnetus on loodusega sügavas ühenduses, põline vaba rahvas, kes mäletab esivanemate tarkusi, teab laule ja salasõnu.

Osalemiseks registreeruda:
https://docs.google.com/…/1JqL6-vAsrPzKJWy1bWG…

Kaasa jook, suupisted, tekk istumise alla, selga ilmastikule vastavad riided. Pileti saab osta eelmüügist ülekandega või kohapeal sularahas.

Pilet: 25 €
Õpilane / pensionär 15 €
Perepilet 60€ (2 täiskasvanut ja lapsed).

Asukoht: Hüpassaare õpperaja rabalava, Soomaa rahvuspark
https://goo.gl/maps/DYvSwxegsBo

Vaata täpsemalt: http://metsalaulupidu.ee
Info: 55911723 / indrek@vainu.ee

ELU

“Lauliku lapsepõli”

Anna Vainu
Metsalaulupeo kunstiline juht
Ilmunud: “Tähenduse teejuhid” lapsepõlve number 17.06.2023

Meie loomislauludes luuakse maailm munast, mille muneb loojalind. Ta kannab endas loomise mõnu ja ilu, olemise imeliselt lihtsat tõde: luua, armastada ja jagada.

Lauliku lapsepõlve kujutavates regilauludes on lapse õpetajateks tihti linnud. Ema viib hälli niidu peale ja paneb seda kiigutama linnud, kel on palju laule ja sõnu – nii saab laulik laulud. See kirjeldus näitab, kuidas loodusesse on kirjatud universaalsed teadmised. Laps on nii tugevas ühenduses looduse ja oma sisemise tarkusega, et suudab seda teadmist vastu võtta, seda loomise kirja lugeda ja sealt edasi ka ise luua.

Inimene sünnib maailma avatud meele ja puhta südamega. Kuivõrd lapsepõlv loob sügavaid alateadlikke mustreid, on keskkond väga oluline. Kui lapsel on võimalus kogeda ja imestada metsiku looduse imesid, tekitab see temas sügava austuse ja ühenduse kõige elavaga ning suurema kosmilise tervikuga. See on aeg, mil meie sisemised jõud ärkavad ja suhestuvad väega, mis on looduse poolt kaasa antud. Kui lapsel on võimalus avastada metsade saladusi, mängida maa ja taeva vahel, õpib ta loodusega üheks olema. See loob aluse tema sisemise väe avaldumisele, loomisjõule ja tasakaalule täiskasvanueas.

Oma tütre lapsepõlve luues olen teadlikult valinud metsiku vabaduse. Anda talle vabadus ja julgus ennast väljendada, olla iseendaks. Kui teda ei sunnita, areneb laps loomulikult. Oluline on olla kohal ja toetada kogemust, et tema tahe loeb, maailm võtab teda kuulda, reageerib kooskõlas tema soovide ja vajadustega, et sellest sünniks tugev ja usaldusest kantud reaalsuse loomise võime.

Olen oma lapse peal näinud, et tema sees on olemas kogu teadmine, millal ja mille jaoks ta valmis on. Nagu taime seeme teab, kuidas kasvada ja elada. Kui olla tähelepanelik ja usalduses, tuleb kõik loomulikul viisil omal ajal. Enamasti ei kõnele sõnad, vaid kehateadvus. Vabaduses kasvav hing on väga leidlik ja leiab alati viisid, kuidas olla ja areneda.

Üheltpoolt on tõsi, et lapsepõlv on tähenduslik, et varaste aastate mõjutused kujundavad paljuski inimese edasist käitumist ja kohanemist, usaldust iseenda ja maailma suhtes või selle puudumist, mõttemustreid, mis hakkavad kujundama tema maailmapilti, väärtusi ja valikuid. Meie uskumused ja harjumused loovad meie elu, sellest lähtub ka kogetav reaalsus. Teisalt, kõik on lugu. Ka minevik ja tulevik on lihtsalt lood, meie uskumused on lood. Kui seda mõista ja kõikidest lugudest lahti lasta, saab hakata ise teadlikult valima, millist lugu elada, mis saab tõelisuseks. Mingisuguse loo elame reaalsuseks iga hetk, sõltumata sellest, kas teadvustame seda või mitte.

Kui me võtame inimesena tõeliselt vastu enda looja olemuse ja oleme täielikult kohal, saame olla kui ilmapuud, ilmasambad – elu hoidjad ja loojad. Ja millessegi klammerdumata hakkab maailm koos meiega looma. Teadvustades, et me ise loome oma reaalsuse, saame hakata kõike valima, ka seda, mida hoida ja millel minna lasta.

Kui hirmud, usaldamatus ja meid takistavad uskumused kõrvaldada, on inimestel lõputu loomise potentsiaal. Kõik on energia, mille loomulik olek on vabalt voolata. Seega, maailm on külluslik, kui ainult lubada endal usalduses elada – luua, armastada ja jagada.

Olen viimaste aastate jooksul end teadlikult külge õpitud kollektiivsetest lugudest lahti ühendanud. Seeläbi on üha enam taastunud võime saada teadmist otse, nii nagu sündis regilaulus lauliku lapsepõlves. Valisin kehtima loo, kus sügav ühendus kogu hingestatud ilmaga ja iseendaga on kohal ajatult ja alati kättesaadav. Uue loo saab siia ilma ainult kohale elada, seda ei saa kogeda ega tihti ka mõista, kui seda ei ela. Tõestus ilmutab end tagasi vaadates.

Mu enda lapsepõlv pole olnud kuidagi seotud ei pärimuse ega laulmisega, kartsin rääkidagi, ammugi siis laulda. Laulsin ainult salaja. Kasvasin mõnda aega talus, kus oli omajagu koduloomi- ja linde, põllumaad, siis rannakülas, kus sai meres ja murul mängitud, aias rohitud, oli lasteaed ja kool, Vihula mõis. Piisavalt vabadust, aga ka nõukogudeaegne kasvatusstiil. Üheteistaastaselt kolisin pealinna vanaema juurde, kes haigestus ja suri üsna pea. Mina jäin linna ennast otsima. Vahepeal põikasin veel siia-sinna, ent kõikjal oli üsna habras olemine, ei leidnud, mida otsisin – polnud teadlikkust, et maailma enda seest otsida. Samas, miski sisemine jõud või vägi hoidis alati oma teed käimas, oma tões elamas.

Siis tuli laul – imeline juhus (või juhatus). Olen tänulik neile, kes hoidsid ja tõukasid, et ma laulaks, ei vaikiks enam. Tundsin ja nägin, kuidas heli ja laul loob ja võngub ning muudab ilmakanga kirjasid. Kogesin laulu tervendavat väge, mis täitis ja tõstis nii minu kui ka teiste sisemist olemust, enesekindlust, teadlikkust, julgust. Jõudes üha enam kohale, tundus kõige loomulikum laulda regilaule. Selle maa kirjadega laule. Teadsin juba siis, et kõik loob – iga mõte, liigutus, heli –, jäi ainult teadlikult valida, mida ma laulan. Hakkasin pärimusse vaatama, kuidas varem selle väega ümber käidi.

Kui kohtusin maagilisel viisil oma mehega, kujunes kuidagi loomulikult, et sisenesime koos järjest sügavamale pärimusilma, lugedes, lauldes, kogedes, elades. Otsisime koos loodusest, endast, vaimuilmast ja kultuurikihtide alt seda teadmist, mis on elus ka täna, mis kannab ja loob tõeliselt. Kogudes ja taastades kaotatud mälu, tuli lahti lasta kõigest, mida teadsime või arvasime selle kohta, mis on võimalik ja võimatu, kuidas maailma toimib, kes oleme ise, mida teised meist arvavad ja mis üldse on oluline.

Ja nüüd ma laulan elusat laulu just nii, nagu ta minu seest tuleb, oma tões ja väes. Regilaulul on võimas jõud. See on maagiline vahend, mis kannab endas teadmist ja tervendust. Tal pole viisi, vaid laulu mõnu, mistõttu ei saa keegi ka viisist mööda laulda, kõik oskavad ja saavad olla osa – see on nii ilus ja tervendav. Ent veel olulisem on, et nii laul kui lugu on loits, mis loovad maad ja ilma, siin ja praegu.

Nagu laul toob kohale ja loob, teeb seda ka loodus. Kõik on omavahel ühenduses. Regilaul ja geomeetrilised kirjad on sügavalt meie maaga seotud. Metsikusse loodusesse on talletatud iidsed teadmised, tervendav mõju ja loomise kirjad. Et säilitada ligipääs mälule, on oluline hoida meie looduskeskkonda. Metsas olles astume kui puhta olemise ruumi, kus meie sisemine hääl saab kõlama hakata. Metsa vaikuses kuuleme kõige selgemini enda sügavaimat tõde ning tunneme end ühenduses kõige elava ja suurema tervikuga. Metsas on lihtsam leida enda sisemine jõud ja kuulda looduse salajasi sõnumeid. Metsad on meie pühapaigad, kus saame taasühineda loodusega ja avastada enda sisemist tarkust.

Ilmapuu on öelnud: „Kõik elumärgid on olemas, ent need saavad tähenduse alles siis, kui need ise anname.“ Loomine toimub olevikus, maailm sünnib uuesti siin ja praegu. Seda teades saab igaüks luua uue loo, uue ilma, kus ühendus on nii tugev, et saab elada julgelt sügavas usalduses ja armastuses.

AIANDUS

Pärnu Postimees: “Hakkaja naine kasvatab perele aiasaadused ja mulla…

”Enne külvama või ettekasvatatud taimede istutama asumist tuleb heinarull ette valmistada. Otsida sobiv paik ja keerata rullil ots taeva poole.”

”Heinapalli ülaossa uuristada suurem tühik, mille keskele veel üks sügavam kitsam auk.”

”Seejärel pannakse sügavamasse auku ja laiema süvise põhja sõnnik, mis aitab heinapaki südamikus soojuse ja niiskusega koos lagunemisprotsessi kiirendada.”

”Järgmiseks laotatakse sõnnikukihile muld”

”Metsaõuel on kasutuses nii teist kui kolmandat hooaega kasutusse minevad pallid, mille südamikust saab väekat mulda nii palju, et seda jätkub ka ülejäänud põllu peenardele.
Ühtekokku saab tänavu peenraks pea poolsada heinapalli, mis kolme kuni viie aasta pärast on järk-järgult mullaks muutunud.”

Loe pikemalt Pärnu Postimehest – “Hakkaja naine kasvatab perele aiasaadused ja mulla rullipeenras” (2023)

AIANDUS

Permakultuuri õppepäevad: Toidu kasvatamine heinapallidel 16.04 ja 23.04

Oleme aastaid kasvatanud toitu heinapallidel. Tulemused on hämmastavad – taimed annavad lopsakat saaki ja pallid toodavad viljakat mulda. Heinapallides toimuv komposteerumine hoiab taimede juured soojana, mis võimaldab kasvatamisega varakult pihta hakata. Pallid hoiavad hästi niiskust, ei vaja rohimist, osade putukate jaoks on taimed kättesaamatus kõrguses, samas inimesel on mugav toimetada, sest ei pea küürutama.
Jagame oma permaaianduse kogemusi ja korraldame pühapäeval, 23.04, kell 12:00 ”heinapalli õppepäeva”.
Lisaks tutvustame kaevamisvaba aiandust ja maa katmist looduslike materjalidega.

Osalustasu: 25€

Lisainfo ja registreerimine: +372 55911723 / indrek@vainu.ee

JUTUD

“Kliima soojenemine on Soomaale toonud kuuenda aastaaja”

Eile 27.03 oli Soomaa selle kevadise üleujutuse kõrgeim veetase. Halliste jõe mõõtepost näitas 3,17 meetrit. ”Suurveeks” loetakse, kui vesi tõuseb üle 1,5 meetri.

Täna oli Tõramaa luhal vesi juba paar senti madalam, sama seis mis pühapäeval. Seega vesi hakkab Soomaal vaikselt langema.

Kindlasti saab veel see nädalavahetus üleujutatud luhtadel ja metsades kanuuga sõita. Ilm tõotab samuti tulla päikeseline.

Kuigi looduses pole miski lõplik ja kindel, võib ennustada, et paari nädala pärast on üleujutus metsast taandunud tavapärasest laiemateks jõgedeks.

Õhtulehel õnnestus Soomaad külastada suurvee tipphetkel ja kohalikult paadimehelt kommentaari küsida:

Loodusmatku korraldav Indrek Vainu nendib, et viimasel kümnekonnal aastal on Pärnu- ja Viljandimaa piiril asuval Soomaal tekkinud ühe suure kevad-talvise üleujutuse asemele varasemast rohkem väiksemaid. Ta leiab, et üks selle põhjusi võib olla suurem energiahulk looduses ehk rahvakeeli kliima soojenemine.

„Vesi tõusis nii kiiresti, et kui laupäeval sai turistide välikäimlasse kuiva jalaga, siis pühapäeval tuli härrasmeestel daamid sinna seljas tassida. Ka vaatetorni pääsemiseks tuli kanuu appi võtta,“ tõdeb Vainu.

Loe pikemalt Õhtulehest – INDREK VAINU: kliima soojenemine on Soomaale toonud kuuenda aastaaja
Arvo Uustalu, 28. märts 2023, fotod: Maria Kilk

ELU

Meri meie õue alla

Soomaa suurvesi toob korra aastas mere õue alla. Jõed, luhad ja metsad muutuvad veteväljadeks, millel pole otsa ega äärt. Lähed vasakule, upub mets, lähed paremale, lööb laine vastu rabaserva kõrgeid kaldaid. Keerad lootsiku päikesesse ja sõidad üle tasandike, unustad argise ja sulad vetega ühte, nagu viimane jääpank metsaserval. Loodus, alguse ja lõputa ime, alati sama, alati uus. Kes olen mina? Loodus.


Kuula “Meri meie õue alla” – laulab Minni Oras ja Väike Hellero

ELU

Soomaa viies ja kuues aastaaeg

Kevad algas #soomaal suurvee seiklusega. Jää on jõgedelt läinud ja veed on üle kallaste tõusnud. Käisime kanuuga suurvett vaatamas ja veeseis on erakordne – üle mitme aasta kõrgeim, nii et saab kohtadesse, kuhu tavaliselt kanuuga ei saa – üleujutanud luhtadele ja uppunud metsadesse.

Enamasti olen Soomaa keskel ja Tõramaa luha vaatetorni juures kanuumatkasi tegemas. Võta ühendust, kui soovid üleujutatud loodust vetel kogeda.

ELU

KERAAMIKAGA NAISTEPUNA AKADEEMIAL

Olen 12. märtsil Naistepuna Akadeemial, kaasas keraamika, mis on naiste väge kandvate kirjadega ja pärimusse ulatuvate lugudega.

Minu Naistepuna lugu on maagiline. Tõmme osaleda oli juba aastaid tagasi, ent erinevatel põhjustel ei saanud, kuni tegin üks hetk kergusest otsuse, et lähen siis, kui mind kutsutakse. Võtsin selle täielikult omaks ja jätsin looma. Ja eelmisel suvel see sündis. Metsalaulupeo järellummuses istusime lõkke ääres, pillide ja lauludega, Kristina Paśkevicius meie seas. Kui üks hetk tuli ta minu juurde ja sosistas kõrva, et tal on tunne, et sel aastal peaksin ka mina Naistepunal kohal olema, teemade sees on juured ja mustrid ja kirivööd. Nii jäi see mulle meelde.

Jõudsin Naistepunale kohale, ent piisavalt hilja, et jääda teadmatusse, mis kolme päeva jooksul toimuma hakkab. See oli tõeline eneseületus, mugavustsoonist välja astumine, olla ruumihoidja kellegi teise loodud ruumis, viibides samal ajal teadmatuses tuleva osas. Tuli minna usaldusse, tunnetusse, vaatlusesse, et tabada, millal osaleda ja millal lihtsalt kohal olla. Vaatleja seisund andis hoopis teistlaadi nägemise, märkasin rohkem ja nägin maailma harjumuspäratult. Mustritest said elusad kirjad ja see lõi koodi, mis toimetas ka kollektiivsel tasandil.

Ja siis, kolmandal päeval, koos viiekümne valges rüüs naisega, toimus kirikus Kuu Elina imeilus teetseremoonia. See oli puhas kunst, koreograafiline nauding, võiks isegi öelda, et kalligraafiline meistriteos. Aeg kadus, nägin juhtuvat enne, kui see juhtus, lasin teadlikult lahti erinevatest kontseptsioonidest, ka kirikust, ja need transformeerusid läbi erinevate naiste hoopis uuteks tähendusruumideks. Nägin, kuidas inimesed muutusid, kui lasin enda sees pilgu lahti. Tekkis jagatud teadvus, kõik justkui teadsid ja tundsid korraga seda sama, mida minagi, ja vastupidi – täielik ühendus. Nii kohal ja nii südames, võimas loomine. Ja siis taipasin, et ka mina tegin seda. See lihtsalt ei juhtunud, vaid ma teadlikult valisin selle, aktiveerimise. Teadvuse ja hingetasandil pole oluline, kes mida tegi, vaid et mis loo keegi kaasa toob, sest me kõik oleme võimelised seni uskumatut looma. Ja lood on teejuhid.

See lugu algas aga paar nädalat varem, Metsalaulupeost, mil tegime Indrek Vainuga taotluse luua puhas loomise ruum, mille iga laulik täidab oma kaasa toodud lauludega, vaadates teadlikult iga sõna kui loitsu. Sekkusin. Ja pärast selle teate väljasaatmist lasin kõigest lahti, et loomist oma piiratusega mitte takistada. Metsalaulupeo järel avastasin endas täieliku tühjuse, varem tundmata tühjuse, saamata esialgu aru, miks ja mis see on. Vaikselt hakkasin seda vastu võtma ja nägema, et see oli mu enda soov ja taotlus, puhas loomise ruum. Kannatust põhjustab reaalsus vaid niikaua, kui tähendustest kõvasti kinni hoida. Ja nii sai kõik vabaks antud. Umbes neli ööpäeva hiljem tuli mu unetasandisse keegi jõud ja küsis korrates: “Mis ma loon? Mis ma loon? Mis ma loon..?” Sain teadmise, et mu enda loomise ruum on valmis. Nüüd on aeg mul endal otsustada ja vastutada, et mis ma loon. Ja siis võtsin vastu, võtsin omaks, et aktiveerin inimesi, sõltumata, kas vahendiks on laul või keraamika, sõna või taimed, kohalolu. Ja see sama loits sai Naistepuna teisel päeval ka sepa haamriga tulisesse rauda löödud, kinnitatud. Ja nii see kannab ja loob.

Ja juhtus veel. Oli miski, millest ma seal kirikus lahti ei lasknud, ei näinud endas läbi. Nagu Matrixi filmis on agent Smith, raalsusprogrammi kaitsja, kes ilmub siis, kui keegi hakkab süsteemist välja liikuma, vabadusse, tõe suunas. Nii oli ka minus veel üks konks, millest Smith sai kinni võtta ja lennu pealt tagasi tirida. See nägemine avanes suve jooksul läbi kahe teise loo, mis on sama maagilised. Aga nüüd oskan maailmale peale vaadata nii, et näen igaühe ehedust, sellisena nagu see on. Teadvuse tasandil ei ole hinnanguid, energia on neutraalne. Ja see on vabadus.

Täna näen, et see energeetiline tõmme, mis Naistepunale viib on Kristina Paśkeviciuse ja Kuu Elina julgus elada oma tõelist ehedust. See annab julgust ka teistele.

Naistepuna Akadeemial keraamikaga kohal olemine lõi ennast väga sarnaselt. Nägin, et Akadeemia toimub, kutsus, tekkis põgus mõte, et sinna mu keraamika sobib. Võtsin omaks, et lähen, kui kutsutakse, ilma, et sel oleks ühtegi tähendust või kaalu. Ja kutsutigi. See tundub nii loomulik. Olen kindel, et see pole juhus, vaid loomine, sest võtan oma valikutest teadlikkusega osa, aga vabaduse kohast, et sünkroonsused saavad tekkida.

Kõik on väga oodatud, kohtume Naistepuna Akadeemial.

12. märts, 2023. 10.00-19.00

Viimsi Artium

https://www.facebook.com/events/534414272055737

ELU

VÕSAVINKEL – METSAPERE

Sel korral viib “Võsavinkel” meid looduskauni Soomaa servale. Metsaärikate käest päästetud mõnus metsatukk on koduks Indrekule, Annale ja pisikesele Raba Rü’le. Elatakse loodusega ühes rütmis ning elektriarved ja inflatsioon siinset elu ei juhi. Peeter Võsa uurib, mis on vabaduse hind 21. sajandi Eestis ning kas poliitikute poolt reklaamitud rohepööre on lihtsalt üks sõnakõlks.


VAATA: VÕSAVINKEL – METSAPERE

SÜNDMUS

REGIRING – LIHTSALT LAULDES

Laulame Anna Vainuga regiringis laupäeval 11. märtsil, kell 19:00 Tallinnas, Vabriku 41 (Väike uba).

Laul heliseb meis igas ühes. See on lihtne nagu hingamine, meid täites ja elusaks tehes. Samas niisamuti nagu võib ununeda teadlik hingamine, võime argisaginas unustada ka laulmise mõnu.
Laul on olnud siinse rahva pärisosa, igapäevaselt tavaline ja sügavalt eriline, puudutades meis ammu ununenud teadvuskihte. Laulu saatel on tehtud päevatoimetusi ja peetud pidusi.
Koos lauldes muutuvad lihtsad regilaulud maagilisteks sõidukiteks, mis viivad meid esivanemate imede ilma.
Istume ringis, laulame, jagame lugusi ja vaatame koos maailma peale.
Tule ühine lauluga regiringis ja avasta kuhu laul meid seekord viib.

Sündmuse pildil on tuulepesa kuusel. Nii nagu tuulel on pesa puuoksal, vajab ka laul omale pesa, pesa meie sees.

KERAAMIKA

Pühapäeviti: Keraamikaring Metsaõuel

Metsaõue avas Keraamikaringi, kus Anna Vainu on ruumihoidjaks ja teejuhiks savimaailma.
Veel on ruumi, et liituda grupiga, kellega regulaarselt kohtuda ja sügavamalt teele minna. Oodatud on ka esmauudistajad, kes veel ei tea, mil moel savi neid kutsub, või kel kindel nägemus miski konkreetne valmis voolida.

Teeme aja jooksul läbi erinevad savivoolimise ja dekoreerimise tehnikad, suvepoole võtame ette ka kohaliku savi ning tutvume erinevate puupõletuse meetoditega. Protsess on maandav ja kohaletoov, loome mõnuga, õppides, avastades, oma lugusid jutustades, jagades, vahel ka lauldes.

Pühapäeviti: 12:00-14:00 (täpsema info saamiseks kirjuta või jälgi Anna Vainu facebooki lehel olevat infot)
Osalustasu: 25 € kord
Koht: Metsaõue, Karjasoo küla, Põhja-Sakala vald, Viljandimaa

Kui soovid liituda keraamikaringiga, kirjuta anna@vainu.ee